Maken van spiegels

Voor het bekijken van enkele van onze eigen creaties hebben we bijhorende spiegels nodig. De huidige versie van AnamorphME! maakt anamorfosen die slechts bij benadering correct zijn, zodus moet de spiegel ook niet helemaal perfect zijn. Een volledig correct beeld verkrijgen is zeer moeilijk.

We kunnen op 2 manieren gaan zorgen dat spiegel en afbeelding bij elkaar passen.

  • Wanneer je reeds beschikt over spiegels, hoef je enkel de juiste gegevens in te voegen bij het maken van de anamorfosen. Maar bij het afdrukken kan het dan zijn dat de nauwkeurigheid wat verdwijnt.
  • Een 2e manier geeft een correcter resultaat en gaat als volgt:

Maken van een cilindrische spiegel.

Wat heb je nodig:

  • Spiegelfolie: kan gevonden worden in hobbywinkels of als restanten van industrie.
  • Snij-en knipmateriaal.
  • Markeerstift
  • Lat
  • Lijm
  • Karton, stevig maar buigzaam, of reeds in de goede vorm.


Voor een anamorfose gedrukt op een A4 volstaat een cilinder met een hoogte van 12cm. Om deze dus te maken, moet je een rechthoek met een hoogte van 12cm uitknippen. De lengte wordt bepaald door de diameter die je gekozen hebt. (Pas op, bij de folie is er vaak een zijde die matter is dan de andere. Maak de aanmerkingen op de matte kant)

De diameter die je kiest heeft niet zoveel invloed op het eindresultaat.
Meet de diameter.

Om dan de lengte te bekomen, vermenigvuldigen we de diameter van de afbeelding met 3,14. Bij dit resultaat tel je best nog een halve centimeter op om het geheel te kunnen vastlijmen.

Knip de rechthoek uit en vorm hem om tot een cilinder. Zorg ervoor dat je geen plooien maakt.

 

Maken van een kegelspiegel

Wat heb je nodig:

  • Spiegelfolie: kan gevonden worden in hobbywinkels of als restanten van industrie.
  • Snij-en knipmateriaal.
  • Markeerstift
  • Passer met houder voor markeerpen
  • Lat
  • Lijm of dubbelzijdige tape
  • Karton, stevig maar buigzaam, of reeds in de goede vorm.

Deze constructie is iets minder eenvoudig en gevoeliger aan de verschillen tussen schermpixels en printpixels. Print op een zo groot mogelijke schaal, passend op je papier. En vervolgens meet je de diameter op het blad (dit kan eenvoudig als je de optie “markeer plaats van de spiegel” hebt aangeduid)

Nu heb je de diameter (D).
Wanneer je de standaard instellingen behouden hebt (kegelhoek : 30°) wordt diameter (D) de straal voor de cirkel die je zal tekenen.

Wanneer je niet de standaard gebruikt dien je het volgende te berekenen r= D/(2sin A) waarbij A de tophoek is van de kegel.

Met deze straal kunnen we de schijf (cirkel) tekenen, waarvan een deel gebruikt zal worden voor het maken van de kegel.
Hoe groot het gebruikte deel is wordt bepaald door de tophoek, indien je gekozen hebt voor de standaardwaarden, gebruik je een halve cirkel. Indien je een andere tophoek hebt gebruik je volgende formule: hoek = 2 sin A * 180

Markeer het nodige stuk en vergeet niet om een klein lipje te voorzien voor het bevestigen.
(markeringen maken op de matte kant)
Vervolgens mag je het stuk krommen tot een kegel, let erop dat je geen vouwen maakt. De 2 straalmarkeringen moeten elkaar raken. Wanneer de stukken goed zitten, mag je lijm aanbrengen. Daarna begin je best van onderaan aan te duwen. Naar de top toe. Je kegelspiegel is af (het perfect doen is zo goed als onmogelijk, je mag tevreden zijn met het resultaat).

Laatste tip!

Wanneer je anamorfosen met een kegelvormige spiegel wil maken, zorg je er best voor dat er geen belangrijke onderdelen zich centraal in de afbeelding bevinden, dit omdat de top van de spiegel vaak afwijkt, en zo het resultaat wat kan tegenvallen.

 

(Bron: http://www.anamorphosis.com) Deze handleiding is een bewerking van de handleiding die te vinden is op http://www.anamorphosis.com