stMaker

Stereogrammen maak je door een afbeelding met dieptewaarde te voorzien van een overliggend patroon.Vervolgens kan een computerprogramma dit omzetten tot het gewenste resultaat. Een voorbeeld van zo een programma is stmaker.
Het programma stmaker is gratis en kan dxf-bestanden en BMP, JPG, jpeg afbeeldingen verwerken.
Dit programma maakt het mogelijk om stereogrammen te maken.
Het programma is compatibel met Windows 9x/NT/2k/XP

Dit programma kan je hier dowloaden

(indien dit niet lukt, kan je het ook ophalen in de map programma's)

 

Wanneer je het bestand afgehaald hebt, kan je het installeren en openen.

Hoe je het programma dient te gebruiken wordt hieronder uitgelegd.

Gebruiken van stmaker

 

Om met stmaker te kunnen werken dien je eerst enkel afbeeldingen te zoeken.
Het programma werkt met afbeeldingen in grijswaarden om het ruimtelijk beeld te maken. Hoe lichter van kleur iets is hoe meer het zich op de voorgrond zal bevinden. Zwart zal veraf lijken.

Je moet dus eerst een diepteafbeelding hebben in grijswaarden. Het programma kan deze afbeeldingen maken van 3D autocad bestanden (dxf).

Wat je nog nodig hebt is een afbeelding die je als patroon wil gaan gebruiken.

Als je deze bestanden hebt kan je aan de slag.

Hier kan je enkele bestanden vinden.

Wanneer je het programma opent zie je al enkele interessante onderdelen.


Rechtsboven zie je altijd in welk onderdeel je bezig bent: 3D, diepteafbeelding, patroon of resultaat
Met deze knoppen kan je tijdens het werken naar elk onderdeel gaan kijken welke afbeelding daar aanwezig is.

Linksboven heb je de verschillende opties: een bestand openen, een patroon creëren, en instellingen. De instellingen verander je best niet.


Voor we iets kunnen doen moeten we een bestand inladen. Dit doen we door op de knop "open a file" te klikken.
We krijgen de mogelijkheid om naar het gewenste bestand te gaan zoeken.
Je kan een dxf-bestand openen of een BMP, JPG of jpeg-afbeelding laden.

Het programma zal tonen als wat je het allemaal kan gebruiken.

dxf als 3D figuur en de afbeeldingen als diepteafbeelding of als patroon.

We openen eerst een diepteafbeelding.

De afbeelding wordt geladen.

 

Rechtsboven zie je dat je momenteel bezig bent met diepteafbeelding


Als je met je muis naar de linkerbovenhoek gaat van het werkblad verschijnen er enkele opties: selecteren, verplaatsen, zoomen, kopiëren, opslaan en afdrukken.

  • selecteren: door te klikken en te slepen kan je een selectie maken in de afbeelding.
  • verplaatsen: door te klikken en te slepen beweeg je de afbeelding.
  • zoomen: klikken is inzoomen, Shift + klikken is uitzoomen.

    kopiëren, opslaan en printen zijn standaard acties.

    Wanneer je je afbeelding goed gepositioneerd hebt kan je overgaan naar de volgende stap.

Nu hebben we een patroon nodig.
Dit kan op 2 manieren.

  • Laden van een afbeelding als patroon.
    Dit doe je op dezelfde mannier als het laden van elke andere afbeelding. Enkel kiezen om het te gebruiken als patroon.
  • Het programma kan een patroon genereren, dit doe je door op "create random coding pattern" te klikken en de keuze te maken of dit in kleur of grijswaarden moet zijn.
Hier krijg je ook dezelfde opties als bij de andere afbeeldingen.

 


We hebben nu alles wat nodig is om een autostereogram te gaan maken.
Het enige wat nu nog moet gedaan worden is het maken. Dit gebeurt door op de knop "create stereogram" te klikken en vervolgens te kiezen van wat de afbeelding gemaakt moet worden, van de diepteafbeelding of 3D-data. We kiezen nu dus voor diepteafbeelding.

We hebben een autostereogram gemaakt! Opslaan kan nu zoals bij elke afbeelding, bewegen naar de linkerhoek van het werkblad en kiezen voor "save".


Wat als we willen werken met een dxf-bestand?

 

Stel dat je een autocadbestand hebt en je wil daarvan een autostereogram maken. Geen probleem, dat kan zeer eenvoudig.

Je opent het bestand zoals elk ander, maar je kiest ervoor om het te gebruiken als autocad dxf.

Je hebt nu je driedimensionale figuur.
Door naar linksboven te gaan kan je enkele acties uitvoeren, dezelfde zoals anders, maar er is een actie bijgekomen. "Rotate": deze laat je toe om je figuur rond te draaien, tot je de perfecte invalshoek hebt.

Daarna kan je hiervan een diepteafbeelding maken door op "create range picture from 3D data" te klikken.
Vervolgens voer je dezelfde stappen uit als voorheen.